1. Strategie utrzymania ruchu w praktyce
Strategie zarządzania utrzymaniem ruchu opracowane przy udziale ekspertów i praktyków z branży, oparte na rzeczywistych case studies, co gwarantuje ukazanie realności wdrożenia danych strategii:
► Corrective Maintenance (CM) - korygujące utrzymanie ruchu:
- jak wyprzedzać awarię dzięki planowaniu przeglądów maszyn?
- w jaki sposób szybko zidentyfikować, wyizolować i usunąć awarię dzięki strategii korygującej utrzymanie ruchu?
- jak doprowadzić sprzęt, urządzenie lub system do optymalnego stanu operacyjnego?
- jak modyfikować maszyny, by zmniejszyć występowanie awarii i utrzymywać je w dobrej kondycji?
- przykładowa dokumentacja: przeglądy, formularz planu przeglądu, raport z planu przeglądu,
- case study: jak firma Amica usprawniła funkcjonowanie działu UR wprowadzając strategię CM
► Predictive Maintenance (PdM) - predykcyjne (prognozowane) utrzymanie ruchu:
- jak stworzyć idealny i opłacalny program predykcyjnego utrzymania ruchu?
- jakie przeszkody istnieją przeszkody w tworzeniu programu PDM?
- jak elastycznie budżetować działania prewencyjne i konserwacji maszyn w oparciu o wariantowe plany prewencyjne?
- dlaczego warto zbierać dane o stanie maszyn i przebiegu procesów?
- przykładowa dokumentacja: Harmonogram przeglądów, konserwacji i badań kontrolnych PdM, harmonogram przeglądów Pm i Pdm, zlecenie pracy I, zlecenie pracy II
- case study: Przykładowy wariantowy plan prewencyjny wraz z podsumowaniem kosztów i czasów przestojów w 4-letnim cyklu eksploatacji
► Preventive Maintenance (PM) - prewencyjne (planowane) utrzymanie ruchu:
- proces tworzenia bazy awarii i postojów
- jak wykrywać i usuwać problemy, zanim spowodują one niezaplanowany postój maszyny?
- gotowe strategie modelowego planu przeglądu
- przykładowa dokumentacja: plan prewencji, harmonogram przeglądów, karta przeglądów, raport po przeglądzie
► Total Productive Maintenance (TPM) - kompleksowe utrzymanie ruchu produkcyjnego:
- rola systemu 5S
- jak TPM może połączyć działy utrzymania ruchu i produkcji?
- przykładowa dokumentacja: zgłaszania i rozwiązywanie problemów, TPM Red Tag- zgłoszenie awarii + 5 Why, TPM White Tag- zgłaszanie usterki, Strategia TPM, Audyt efektywności wdrożenia TPM w zakładzie (część I), Audyt efektywności wdrożenia TPM w zakładzie (część II), Audyt efektywności wdrożenia TPM w zakładzie (część III)
► Operator Based Maintenance (OBM) - strategia doskonaląca utrzymanie ruchu wykorzystująca operatorów:
- jak skutecznie wykorzystać operatorów w doskonaleniu działu UR
- dobre praktyki standaryzacji i rekomendowane rozwiązania w strategii OBM
- przykładowa dokumentacja: przykłady listy podziału odpowiedzialności, przykład klasyfikacji maszyn, przykłady rozwiązań poka-yoke
► Condition-based maintenance (CBM) - konserwacja zależna od stanu technicznego:
- jak wprowadzić strategię eksploatacyjną, która powoli na przewidywanie awarii i prognozowanie zużycia maszyn?
- przykładowa dokumentacja: katalog usterek, awarie, mapowanie procesu usuwania awarii, mapowanie procesu usuwania awarii- odseparowanie czynności,
► Reliability Centered Maintenance (RCM) - utrzymanie ruchu zorientowane na niezawodność środków trwałych:
- ocena i ranking krytyczności
- wdrożenie analizy krytyczności
- przykładowa dokumentacja: analizy niezawodnościowe, analiza krytyczności maszyn i urządzeń, krytyczność we współczesnych koncepcjach utrzymania ruchu, analiza przyczyn źródłowych awarii, zasada i narzędzia RCA, arkusze pracy, narzędzie FRACAS, ranking i analiza krytyczności I, analiza krytyczności parku maszynowego II, arkusz PP, Root Cause Analysis – RCA na bazie A3, arkusz RCM< karta maszyny / urządzenia, arkusz udoskonaleń- eliminacja źródeł zanieczyszczeń i miejsc trudno dostępnych
► Root Cause Analysis- RCA- Analiza przyczyn źródłowych:
- zjawiska eliminowania u źródła
- analiza stanów awaryjnych
- przykładowa dokumentacja: ranking i analiza krytyczności, narzędzia FRACAS, analiza krytyczności parku maszynowego II, arkusz PP, RCA na bazie A3, Arkusz RCM, karta maszyny lub urządzenia, arkusz udoskonaleń- eliminacja źródeł zanieczyszczeń i miejsc trudno dostępnych
► Reactive Maintenance (RM)- działanie reaktywne i proaktywne (PAM):
- z jakich powodów przeglądy oraz naprawy po wystąpieniu awarii mogą być korzystne dla firmy?
► Planowanie działań prewencyjnych i okresowych dla każdej maszyny:
- zasady konserwacji proaktywnej
- etapy i zalety proaktywnej konserwacji
- case study: wdrożenie PAM w firmie farmaceutycznej
2. Usprawnienia Działu UR
Wytyczne dotyczące wdrażania znowelizowanych dyrektyw maszynowych oraz jasne wskazówki na temat tego jak przygotować się do kontroli UDT i PIP, a także wskazówki dotyczące zapewnienia odpowiednich warunków bezpieczeństwa pracy ludzi i maszyn czy planowanie KPI dla utrzymania ruchu w oparciu o cele firmy.
► KPI - kluczowe wskaźniki efektywności:
Projektowanie systemu efektywności utrzymania ruchu
- jak dobierać i definiować wskaźniki dla potrzeb organizacji?
- struktura KPIs w UR i jej wdrażanie
- pułapki przy wdrażaniu systemu
- od wdrożenia do audytu systemu mierzenia efektywności utrzymania ruchu
Doskonalenie KPI’s i systemu efektywności
- benchmarking wskaźników efektywności
- przykładowa dokumentacja: Formularze KPI, definiowanie KPI’s
► Professional Asset Management:
- wybór strategii zakupowej maszyn
- analiza ryzyka w trakcie prowadzenia procesu zakupowego maszyn
- przykładowa dokumentacja: analiza obciążenia parku maszynowego - stan obecny i przyszły
► Lean i Agile Manufacturing (AM):
- Lean Thinking - czym jest i jakie wyzwania stawia przed liderem UR
- zwinna produkcja- jak osiągnąć przewagę konkurencyjną poprzez ciągłe doskonalenie, szybkie reakcje, systematyczne podnoszenie jakości, ale także społeczną odpowiedzialność i koncentrację na potrzebach odbiorców produkowanych towarów
- bariery i ograniczenia we wdrażaniu koncepcji Lean Management
► World Class Manufacturing (WCM):
- Word Class Manufacturing vs. Lean Management
- korzyści z wdrożenia modelu WCM w przedsiębiorstwie przemysłowym
► Autonomiczne utrzymanie ruchu:
- jak wdrożyć autonomiczne utrzymania ruchu?
- strategie budowania skutecznych zespołów utrzymania ruchu
- przykładowa dokumentacja: arkusz audytowy kroku I oraz II, arkusz OPL- lekcja jednotematyczna, formularze pracy, operacje w autonomicznej konserwacji, standard AM wg TWI, autonomous Maintenance Standard- czyszczenie, inspekcja, harmonogram prowadzonych przeglądów AM wg metody NWRCZ
3. Biznesowe podejście do utrzymania ruchu
Wskazówki i narzędzia, dzięki którym wzmocnisz pozycję lidera w oczach zarządu i zespołu. Przeprowadzisz dział UR przez proces wdrażania zmian, zrestrukturyzujesz strukturę działu i dostosujesz ją do aktualnych realiów procesu produkcyjnego. Dostaniesz niezbędne instrumenty, dzięki którym usprawnisz współpracę na linii: UR - inne działy w firmie.
► Zarządzanie zasobami ludzkimi:
Strategie budowania skutecznych zespołów utrzymania ruchu
- jak kształtować zaangażowania pracowników produkcyjnych
- systemy wynagrodzeń, benefitów i zachęt materialnych
Pozyskiwanie wartościowych pracowników
- elementy dobrego ogłoszenia
- trendy w rekrutacji
- przykładowa dokumentacja: ogłoszenie rekrutacyjne technika Utrzymania Ruchu
Motywowanie pracowników
- manager jako coach – wspieranie rozwoju kompetencji
Sposoby ograniczania rotacji w zespołach utrzymania ruchu
- etapy działań zmierzających do ograniczenia poziomu absencji
- dodatki do wynagrodzenia za obecność w pracy
- case study: premia absencyjna, dodatek frekwencyjny
- case study: Philip Morris
Komunikacja i budowanie relacji z pracownikami
- jak komunikować trudne decyzje?
- zarzadzanie pracownikami produkcyjnymi z pokolenia Z
► Biznesowe zarządzanie utrzymaniem ruchu- Szef UR jako lider zespołu:
- strategia biznesowa i zarządcza w utrzymaniu ruchu
- szef UR jako partner biznesowy kierownika produkcji i kadry menadżerskiej
- budowanie pozycji działu UR w strukturach firmy i współpraca z nieprodukcyjnymi sektorami firmy
► Strategie zarządcze szefów UR:
- japońska strategia zarządzania Hoshin Kanri- jako metoda wdrożenia Lean Management
- przykładowa dokumentacja: analizy ryzyka w dziale UR, macierz ryzyka, matryca maszynowa
► Transfuzja działu utrzymania ruchu- zarządzanie zmianą 3D:
- fazy procesu zmiany
- ośmioetapowy proces wprowadzania radykalnych zmian vs. Wdrożenie SMED na linii produkcyjnej
- case study: doskonalenie zarządzania technicznego na przykładzie Keller Polska