Spis treści

1. Strategie utrzymania ruchu w praktyce

Strategie zarządzania utrzymaniem ruchu opracowane przy udziale ekspertów i praktyków z branży, oparte na rzeczywistych case studies, co gwarantuje ukazanie realności wdrożenia danych strategii:

  Corrective Maintenance (CM) - korygujące utrzymanie ruchu:

  • jak wyprzedzać awarię dzięki planowaniu przeglądów maszyn?
  • w jaki sposób szybko zidentyfikować, wyizolować i usunąć awarię dzięki strategii korygującej utrzymanie ruchu?
  • jak doprowadzić sprzęt, urządzenie lub system do optymalnego stanu operacyjnego?
  • jak modyfikować maszyny, by zmniejszyć występowanie awarii i utrzymywać je w dobrej kondycji?
  • przykładowa dokumentacja: przeglądy, formularz planu przeglądu, raport z planu przeglądu,
  • case study: jak firma Amica usprawniła funkcjonowanie działu UR wprowadzając strategię CM

  Predictive Maintenance (PdM) - predykcyjne (prognozowane) utrzymanie ruchu:

  • jak stworzyć idealny i opłacalny program predykcyjnego utrzymania ruchu?
  • jakie przeszkody istnieją przeszkody w tworzeniu programu PDM?
  • jak elastycznie budżetować działania prewencyjne i konserwacji maszyn w oparciu o wariantowe plany prewencyjne?
  • dlaczego warto zbierać dane o stanie maszyn i przebiegu procesów?
  • przykładowa dokumentacja: Harmonogram przeglądów, konserwacji i badań kontrolnych PdM, harmonogram przeglądów Pm i Pdm, zlecenie pracy I, zlecenie pracy II
  • case study: Przykładowy wariantowy plan prewencyjny wraz z podsumowaniem kosztów i czasów przestojów w 4-letnim cyklu eksploatacji

  Preventive Maintenance (PM) - prewencyjne (planowane) utrzymanie ruchu:

  • proces tworzenia bazy awarii i postojów
  • jak wykrywać i usuwać problemy, zanim spowodują one niezaplanowany postój maszyny?
  • gotowe strategie modelowego planu przeglądu
  • przykładowa dokumentacja: plan prewencji, harmonogram przeglądów, karta przeglądów, raport po przeglądzie

  Total Productive Maintenance (TPM) - kompleksowe utrzymanie ruchu produkcyjnego:

  • rola systemu 5S
  • jak TPM może połączyć  działy utrzymania ruchu i produkcji?
  • przykładowa dokumentacja: zgłaszania i rozwiązywanie problemów, TPM Red Tag- zgłoszenie awarii + 5 Why, TPM White Tag- zgłaszanie usterki, Strategia TPM, Audyt efektywności wdrożenia TPM w zakładzie (część I), Audyt efektywności wdrożenia TPM w zakładzie (część II), Audyt efektywności wdrożenia TPM w zakładzie (część III)

  Operator Based Maintenance (OBM) - strategia doskonaląca utrzymanie ruchu wykorzystująca operatorów:

  •  jak skutecznie wykorzystać operatorów w doskonaleniu działu UR
  • dobre praktyki standaryzacji i rekomendowane rozwiązania w strategii OBM
  • przykładowa dokumentacja: przykłady listy podziału odpowiedzialności, przykład klasyfikacji maszyn, przykłady rozwiązań poka-yoke

  Condition-based maintenance (CBM) - konserwacja zależna od stanu technicznego:

  • jak wprowadzić strategię eksploatacyjną, która powoli na przewidywanie awarii i prognozowanie zużycia maszyn?
  • przykładowa dokumentacja: katalog usterek, awarie, mapowanie procesu usuwania awarii, mapowanie procesu usuwania awarii- odseparowanie czynności,

  Reliability Centered Maintenance (RCM) - utrzymanie ruchu zorientowane na niezawodność środków trwałych:

  • ocena i ranking krytyczności
  • wdrożenie analizy krytyczności
  • przykładowa dokumentacja: analizy niezawodnościowe, analiza krytyczności maszyn i urządzeń, krytyczność we współczesnych koncepcjach utrzymania ruchu, analiza przyczyn źródłowych awarii, zasada i narzędzia RCA, arkusze pracy, narzędzie FRACAS, ranking i analiza krytyczności I, analiza krytyczności parku maszynowego II, arkusz PP, Root Cause Analysis – RCA na bazie A3, arkusz RCM< karta maszyny / urządzenia, arkusz udoskonaleń- eliminacja źródeł zanieczyszczeń i miejsc trudno dostępnych

  Root Cause Analysis- RCA- Analiza przyczyn źródłowych:

  • zjawiska eliminowania u źródła
  • analiza stanów awaryjnych
  • przykładowa dokumentacja: ranking i analiza krytyczności, narzędzia FRACAS, analiza krytyczności parku maszynowego II, arkusz PP, RCA na bazie A3, Arkusz RCM, karta maszyny lub urządzenia, arkusz udoskonaleń- eliminacja źródeł zanieczyszczeń i miejsc trudno dostępnych

Reactive Maintenance (RM)- działanie reaktywne i proaktywne (PAM):

  • z jakich powodów przeglądy oraz naprawy po wystąpieniu awarii mogą być korzystne dla firmy?

Planowanie działań prewencyjnych i okresowych dla każdej maszyny:

  • zasady konserwacji proaktywnej
  • etapy i zalety proaktywnej konserwacji
  • case study: wdrożenie PAM w firmie farmaceutycznej

2. Usprawnienia Działu UR

Wytyczne dotyczące wdrażania znowelizowanych dyrektyw maszynowych oraz jasne wskazówki na temat tego jak przygotować się do kontroli UDT i PIP, a także wskazówki dotyczące zapewnienia odpowiednich warunków bezpieczeństwa pracy ludzi i maszyn czy planowanie KPI dla utrzymania ruchu w oparciu o cele firmy.

  KPI - kluczowe wskaźniki efektywności:

Projektowanie systemu efektywności utrzymania ruchu

  • jak dobierać i definiować wskaźniki dla potrzeb organizacji?
  • struktura KPIs w UR i jej wdrażanie
  • pułapki przy wdrażaniu systemu
  • od wdrożenia do audytu systemu mierzenia efektywności utrzymania ruchu

Doskonalenie KPI’s i systemu efektywności

  • benchmarking wskaźników efektywności
  • przykładowa dokumentacja: Formularze KPI, definiowanie KPI’s

  Professional Asset Management:

  • wybór strategii zakupowej maszyn
  • analiza ryzyka w trakcie prowadzenia procesu zakupowego maszyn
  • przykładowa dokumentacja: analiza obciążenia parku maszynowego - stan obecny  i przyszły

Lean i Agile Manufacturing (AM):

  • Lean Thinking - czym jest i jakie wyzwania stawia przed liderem UR
  • zwinna produkcja- jak osiągnąć przewagę konkurencyjną poprzez ciągłe doskonalenie, szybkie reakcje, systematyczne podnoszenie jakości, ale także społeczną odpowiedzialność i koncentrację na potrzebach odbiorców produkowanych towarów
  • bariery i ograniczenia we wdrażaniu koncepcji Lean Management

  World Class Manufacturing (WCM):

  • Word Class Manufacturing vs. Lean Management
  • korzyści z wdrożenia modelu WCM w przedsiębiorstwie przemysłowym

  Autonomiczne utrzymanie ruchu:

  • jak wdrożyć autonomiczne utrzymania ruchu?
  • strategie budowania skutecznych zespołów utrzymania ruchu
  • przykładowa dokumentacja: arkusz audytowy kroku I oraz II, arkusz OPL- lekcja jednotematyczna, formularze pracy, operacje w autonomicznej konserwacji, standard AM wg TWI, autonomous Maintenance Standard- czyszczenie, inspekcja, harmonogram prowadzonych przeglądów AM wg metody NWRCZ

3. Biznesowe podejście do utrzymania ruchu

Wskazówki i narzędzia, dzięki którym wzmocnisz pozycję lidera w oczach zarządu i zespołu. Przeprowadzisz dział UR przez proces wdrażania zmian, zrestrukturyzujesz strukturę działu i dostosujesz ją do aktualnych realiów procesu produkcyjnego. Dostaniesz niezbędne instrumenty, dzięki którym usprawnisz współpracę na linii: UR - inne działy w firmie.

Zarządzanie zasobami ludzkimi:

Strategie budowania skutecznych zespołów utrzymania ruchu

  • jak kształtować zaangażowania pracowników produkcyjnych
  • systemy wynagrodzeń, benefitów i zachęt materialnych

Pozyskiwanie wartościowych pracowników

  • elementy dobrego ogłoszenia
  • trendy w rekrutacji
  • przykładowa dokumentacja: ogłoszenie rekrutacyjne technika Utrzymania Ruchu

Motywowanie pracowników

  • manager jako coach – wspieranie rozwoju kompetencji

Sposoby ograniczania rotacji w zespołach utrzymania ruchu

  • etapy działań zmierzających do ograniczenia poziomu absencji
  • dodatki do wynagrodzenia za obecność w pracy
  • case study: premia absencyjna, dodatek frekwencyjny
  • case study:  Philip Morris

Komunikacja i budowanie relacji z pracownikami

  • jak komunikować trudne decyzje?
  • zarzadzanie pracownikami produkcyjnymi z pokolenia Z

Biznesowe zarządzanie utrzymaniem ruchu- Szef UR jako lider zespołu:

  • strategia biznesowa i zarządcza w utrzymaniu ruchu
  • szef UR jako partner biznesowy kierownika produkcji i kadry menadżerskiej
  • budowanie pozycji działu UR w strukturach firmy i współpraca z nieprodukcyjnymi sektorami firmy

Strategie zarządcze szefów UR:

  • japońska strategia zarządzania Hoshin Kanri- jako metoda wdrożenia Lean Management
  • przykładowa dokumentacja: analizy ryzyka w dziale UR, macierz ryzyka, matryca maszynowa

Transfuzja działu utrzymania ruchu- zarządzanie zmianą 3D:

  • fazy procesu zmiany
  • ośmioetapowy proces wprowadzania radykalnych zmian vs. Wdrożenie SMED na linii produkcyjnej
  • case study: doskonalenie zarządzania technicznego na przykładzie Keller Polska